Wedding Planner Poland – Katarzyna Michalska Konsultant Ślubny Kraków
  • Facebook
  • Instagram
  • O mnie
  • Oferta
  • Realizacje
  • Blog
  • Main nowy
  • Tipi Wedding
  • WedCamp
  • Kontakt
  • Szukaj
  • Menu Menu
  • O mnie
  • Oferta
  • Realizacje
  • Blog
  • Tipi Wedding
  • WedCamp
  • Kontakt
  • Facebook
  • Instagram

Jak zaplanować budżet weselny? Poradnik dla perfekcyjnej Panny Młodej!

Stwórz budżet wesela

Budżet to podstawowe narzędzie kontroli kosztów, a zarazem doskonałe źródło wiedzy dla osób które nie mają doświadczenia w organizacji ślubów i wesel, nie znają rynku. Budżet sprawi, iż będziesz wiedziała / wiedział jakimi środkami dysponujesz, a jakie środki musisz mieć planując swój wymarzony dzień.

  • dla jakiej liczy osób planujesz wesele (i tu pojawia się kolejna lista jaką musisz przygotować,  lista gości weselnych z podziałem na dzieci i osoby dorosłe).
  • kwota jaką chcesz przeznaczyć na organizację ślubu i wesela
  • musisz znać swoje oczekiwania, wiedzieć jakich podwykonawców chcesz mieć / jakie atrakcje planujesz
  • ustal priorytety – zazwyczaj tworząc budżet mierzysz siły na zamiary, dlatego bardzo ważne jest określenie priorytetów (one pozwolą ci na dobry podział środków budżetu na podwykonawców
  • znajomość cen usług – tu ważna jest znajomość rynku i cen usług (możesz ją sam zbudować wysyłając zapytania do 3-4 firm – z tego samego segmentu –  prosząc o przesłanie oferty i cen usług (ważne, aby podzielić te firmy w oparciu o te jakie podobają Ci się najbardziej, a jakie najmniej – po takiej analizie  będziesz widział przedział cen (czasami bardzo duży) pomiędzy podwykonawcami.

Usługę przygotowania budżetu możesz również wykupić u WEDDING PLANNERA ( to koszt od 500 do 1000 zł). Powyższy opis pokazuje jak dużo czasu trzeba poświęcić na przygotowanie się do stworzenia budżetu. Zastanów się zatem czy nie lepiej zlecić to profesjonaliście?! – mając pewność że przygotuje taki plik szybko, rzetelnie i profesjonalnie.

Foto. Bajkowe Śluby

BUDŻET WESELNY SCHEMAT EXEL

Sala weselna – 60 %

To jeden z głównych wyborów Pary Młodej, a zarazem największy z wydatków. Pod słowem “sala weselna” może się kryć wiele czynników i aspektów organizacji przyjęcia weselnego. Każdy obiekt weselny działa w oparciu o własne zasady. Bardzo często sale weselne świadczą różnorodne usługi , nie tylko żywieniowe. Wiele miejsc specjalizuje się w kompleksowej organizacji przyjęć! Co przez to rozumiem …?!

Wasz wymarzony obiekt weselny może mieć w swojej ofercie:

  • wynajem sali
  • opłatę za “talerzy”, czyli cenę jednostkową za menu dla waszych Gości
  • noclegi
  • usługę cukierniczą: tort weselny / słodki stół
  • alkohol – usługę barmańską
  • oświetlenie
  • dekoracje sali
  • transport
  • prezenty dla Gości – ciasta

Są również sale weselne, które wynajmują Wam przestrzeń, a po Waszej stronie jest znalezienie wszystkich powyższych usług i podwykonawców weselnych .

Jak widzicie procentowy udział “sali weselnej” w Waszym budżecie może się stanowczo różnić od tego umieszczonego powyżej, ale zawsze sumarycznie kwota ta nie powinna przekroczyć ok. 60 % pełnego budżetu weselnego.

FOTO. Pinterest

WESELE W STODOLE

Fotograf / Video operator – 10 %

Kolejnym sporym wydatkiem z jakim musicie się liczyć jest fotograf weselny i video operator (kamerzysta – celowo nie używam tego słowa, ponieważ go nie lubię! kojarzy mi się z Panem z lat 80′, który na swoim prawym barku trzymał duże pudełko nazywane kamerooommm!).

Wiele Para decyduje się na obie te usługi. Są również Pary, które chcą wydać więcej na fotografa weselnego i wybierają jedną z najlepszych firm na rynku. Co się z tym wiążę … przewidziany budżet 10 % trafia w ręce fotografa.

Ceny usług fotograficznych na rynku polskim są bardzo różne. Zaczynają się od 2 000 zł (takich usług Wam nie polecam – cena ta oznacza że jest to początkujący fotograf, amator, osoba pracująca na starym sprzęcie lub nie obrabiająca zdjęć. Dobry fotograf ślubny ma stworzoną gamę kilku ofert i cen, a jego usługi zaczynają się od kwoty 4 000 zł. Najlepsze firmy foto na rynku polskim zarabiają ok. 8 000 – 15 000 zł.

Jak więc widzicie jest bardzo duża dysproporcja cen i jakości usług, co może wpływać znacząco na Wasz budżet. Ja tworząc schemat budżetu weselnego (jaki znajdziecie powyżej) brałam pod uwagę średnią kwotę 4 000 – 5 000 zł.

Bardzo podobnie wygląda kwestia wyboru Video-operatora. Tu niestety ceny usług są wyższe niż w przypadku usług fotograficznych. Dobry wideo-operator zarabia od 6 000 nawet do 15 000 zł (czasami nawet i więcej). Ceny ich usług zależy od sprzętu jaki posiadają, ilości osób jaka przyjeżdża na Wasze przyjęcie oraz popularności danej firmy. Ja przygotowując schemat budżetu weselnego brałam pod uwagę kwotę usługi 6 000 zł. W tej kwocie możecie znaleźć naprawdę dobrą firmę. Jeśli ktoś oferuje wam cenę za usługę video poniżej  4 000 zł to koniecznie sprawdźcie tą firmę. Jej opinie na FB i google, portfolio (bardzo możliwe że pracuje na starym sprzęcie i jakość filmu / klipu ślubnego jaki otrzymacie będzie niska).

Dekoracja & Florystyka – 5 %

Najbardziej nieprzewidywalną kategorią budżetu weselnego jest florystyka (dekoracje).  To kategorią która jest zawsze tworzona indywidualnie, przynajmniej w moich budżetach dla klienta. Każda z Par ma różne oczekiwania względem dekoracji i aranżacji florystycznej miejsca ślubu i wesela.

Jest również kilka ważnych czynników, które mają bardzo duży wpływ na budżet dekoracji:

  • wybór sali weselnej: to wybór lokalizacji wesela decyduje o tym jak dużą kwotę musimy przeznaczyć na dekoracje; są sale w których dekoracja może się skupiać jedynie na centralnie kompozycji kwiatowej na stołach i świecach; są również miejsca, które wymagają bardzo dużej dekoracji florystycznej, aby sceneria finalna była zadawalająca dla Pary Młodej;
  • oczekiwania, zazwyczaj Panny Młodej: to właśnie kobiety mają bardzo często duże oczekiwania względem dekoracji i są w stanie przeznaczyć bardzo dużą kwotę na to, aby ich ślub i wesele był jak z bajki! wiem coś o tym, jestem kobietą ;-) to właśnie wasze oczekiwania są wyznacznikiem procentowym dla tej kategorii w budżecie;
  • rodzaj kwiatów – dekoracji weselnych: bardzo często Panny Młode maja bardzo mocno sprecyzowaną wizję dekoracji, a co za tym idzie rodzaj kwiatów; bywa tak, iż przyjęcie przypada w terminie w których dany gatunek kwiatów jest drogi (gdyż zakończył się sezon na jego zbiory); tak mocno sprecyzowana wizja, może przyczynić się do wzrostu budżetu florystycznego nawet o kilka procent.

Bardzo często wielkość budżetu florystycznego podnoszą takie elementy jak:

  • obrusy
  • serwetki
  • krzesła
  • podtalerze
  • strefa chill-out (meble)
  • dekoracje świetlne

bardzo często te elementy są na wyposażeniu sal weselnych, ale zdarza się też i tak, że są dla was dodatkowym kosztem.

W powyższym schemacie budżetu brałam pod uwagę kwotę na florystykę w wysokości 5 % ogólnego budżetu weselnego. W moich realizacjach ta kwota jest jednak bardzo często wyższa.

Jeśli zastanawiacie się jaka kwotę należy wydać, aby uzyskać elekt rodem z Pinterest … mogę wam powiedzieć, że musicie się liczyć z kwotą rzędu od 30 000 zł do 100 000 zł.

FOTO. Pinterest

Muzyka – 5 %

Tu pojawia się kolejne strategiczne wyzwanie! Oczekiwania a rzeczywistość!

Wiele Par Młodych ma zupełnie inne oczekiwania muzyczne względem swojego przyjęcia. Niektóre Pary myślą o usłudze DJ-a, inne o zespole, jeszcze inne o połączeniu tych dwóch usług, czyli DJ wraz z zespołem, a jeszcze inne szukają dodatkowych atrakcji muzycznych na swoje wesele w postaci: koncertu znanego piosenkarza, zespołu lub muzyka.

Widzimy, że oczekiwania są różne i najlepiej zwizualizuje Wam to podział cen:

  • DJ od 4 000 zł
  • Zespół od 6 000 – 8 000 zł
  • DJ + zespół od 10 000 – 12 000 zł
  • koncert znanego muzyka, zespołu, piosenkarza od 15 000 do 50 000 zł

Jak zatem widzicie możliwości jest wiele. Do tego grona może dołączyć również kwartet lub schola w Kościele (koszt to ok. 300 -400 zł od jednego muzyka). Znacznie tańszy jest organista kościelny, od 150 do 300 zł.

Ja tworząc powyższy budżet brałam pod uwagę DJ-a wraz z kwartetem lub organistą w Kościele.

Stylizacja Pary Młodej – 10 %

W tej kategorii Pan i Pani Młoda muszą się podzielić środkami. Zazwyczaj (99% przypadków) ten podział nie jest równy – Pani Młoda zgarnia większą część tej puli środków (co doskonale rozumiem) ;-)

!0 % budżetu zazwyczaj rozkłada się tak: 3 % Pan Młody, 7 % Panna Młoda.

Czy to sprawiedliwe … raczej nie! Ale patrząc z perspektywy stawek rynkowych, suknie ślubne są znacznie droższe od garniturów. Oczywiście nie należy tego traktować do słowie. Dlaczego?

  • Cena granituru zakupionego w marce sieciowej wyniesie od 700 do 2 000 zł
  • Cena garnituru uszytego na miarę wyniesie od 6 000 do 12 ooo zł

To kolosalna różnica. Coraz więcej Panów Młodych decyduje się na zakup garnituru na miarę, ponieważ w odróżnieniu do sukni ślubnej, garnitur można wykorzystać wielokrotnie, nie tylko w dniu ślubu i wesela. Warto zatem zainwestować w rzecz “na lata”, która nie niszczy sie tak szybko jak codzienne ubranie.

Sytuacja się odmienia w przypadku Panny Młodej, która może wynająć suknie ślubna lub ja zakupić. Jak kształtują się ceny?

  • wynajem sukni ślubnej o 1 500 do 3 000 zł
  • zakup sukni ślubnej od 3 000 do 50 000 zł

Tworząc budżet brałam pod uwagę suknie w cenie 5 000 – 7 000 zł. W takiej kwocie na pewno znajdziecie piękną suknie, znanego polskiego lub zagranicznego projektanta.

Dodatki ślubne, typu: welon, buty, bielizna, biżuteria, pasek i koszula dla pana Młodego to oczywiście również bardzo duża różnorodność cen. Ja zazwyczaj budżetuję po 1 000 zł zarówno dla Panny Młodej jak i Pana Młodego (ale bardzo często zdarza się tak, iż same buty Panny Młodej kosztują 1 000 – 2 000 zł! – no cóż … przecież but to odwieczny przyjaciel kobiety ;-) .

FOTO. Bajkowe Śluby

SALON SUKIEN Ś LUBNYCH KRAKÓW

Inne – 10 %

INNE WYDATKI – to kategoria w której mogą występować bardzo różne koszty i usługi.

Ja zazwyczaj przeznaczam 5 % budżetu moich Par na nieprzewidziane wydatki. Na każdym etapie organizacji ślubu i wesela może się pojawić wiele niespodziewanych sytuacji, zatem warto taki zapas brać pod uwagę.

W tej kategorii znajdą się koszty przeznaczone na Ceremonię w kościele, USC lub plenerze, atrakcje weselne, opłaty urzędowe, auto do ślubu, transport dla Gości i inne.

Jak oszacować budżet weselny?

Przy tworzeniu powyższego schematu i budżetu brałam pod uwagę dwa czynniki:

  1. Łączny budżet w kwocie 100 000 zł
  2. Liczbę Gości: 120 osób

Biorąc pod uwagę powyższe, ceny Waszych usług w poszczególnych kategoriach będą wyglądały nastepująco:

  1. Sala weselna: 60 000 zł
  2. Fotograf: 4 000 zł / Video-operator: 6 000 zł
  3. Florystyka: 5 000 zł
  4. Muzyka: 5 000 zł
  5. Stylizacja Pary Młodej: 10 000 zł
  6. Inne: 10 000 zł

Mam nadzieję, że ten wpis pomoże Wam w planowaniu Waszej uroczystości. Poniżej znajdziecie również budżet weselny w exelu, jaki możecie przygotować na podstawie powyższego artykułu. Wystarczy tylko kliknąć POBIERZ ;-)

Życzę Wam dużo spokoju i radości podczas przygotowań oraz najpiękniejszych uroczystości jakie tylko możecie sobie wymarzyć.

Katarzyna Michalska WEDDING PLANNER KRAKÓW

ŚLUBNY BUDŻET – plik do pobrania:

POBIERZ

© 2014
WEDDING PLANNER
Katarzyna Michalska

Organizacja ślubu i wesela – od czego zacząć? Olga & Mark
Scroll to top