Organizacja ślubu i wesela – od czego zacząć?
Organizacja ślubu i wesela to nie lada wyzwanie, dlatego przed rozpoczęciem jego planowania warto zapoznać się z pewnymi zasadami, które ułatwią Wam pracę, pozwolą zaoszczędzić czas i uniknąć niepotrzebnych błędów.
Organizacja ślubu i wesela może być przyjemnością, dlatego warto poznać kilka tajników jego organizacji.
Zanim zaczniecie jednak ten proces, który będzie wymagała wielu wyrzeczeń i kompromisów musicie pamiętać o jednym, to będzie piękne wydarzenie bez względu na lokalizację, budżet i dekorację, dlaczego? – ponieważ będzie Wasze! I tym przede wszystkim powinniście kierować się podczas całej organizacji wesela! Wybierajcie rozwiązania bliższe Waszemu sercu, kierujcie się swoim zdaniem, a nie innych, a wówczas na pewno będziecie odczuwać satysfakcję i przyjemność z jego organizacji.
Przygotowany plan działania, jaki umieszczam poniżej jest moją sugestią (popartą 10-letnim doświadczeniem w zawodzie Konsultanta Ślubnego) i ma posłużyć Wam jako schemat działania. Oczywiście możecie pewne zadania wykonać zgodnie ze swoimi odczuciami oraz zmienić ich czasowość, natomiast nie doradzam odciągać w czasie priorytetów, takich jak: rezerwacja Sali weselnej, DJ-a lub zespołu, fotografa i video-operatora. To tematy niecierpiące zwłoki, zatem najlepiej dokonać tych rezerwacji jak najszybciej, aby niepotrzebny stres nie wdarł się w wasze życie przedślubne.
Pamiętajcie, że zawsze możecie przekazać organizację ślubu i wesela w ręce profesjonalisty. Wedding Planner (Konsultant Ślubny) może wykonać wszystkie czynności organizacyjne za Was. Wówczas nie musicie się niczym stresować. To Konsultant Ślubny dba o czasowość Waszych wyborów, to Wedding Planner kontroluje budżet, koszty, rezerwacje. Do Was należy tylko ta przyjemna część organizacji ślubu i wesela, czyli wybór usług, jakie zostaną Wam zaoferowane. Jeśli macie problemy z wyborem, zawsze możecie liczyć na pomoc i wsparcie Konsultanta Ślubnego. Wasza „prawa ręka” zadba o każdy aspekt organizacji ślubu i wesela, tak aby ten dzień był dla Was i Waszych Gości wyjątkowy i niezapomniany.
Każda Para zaczyna organizację ślubu i wesela w różnych odstępach czasu przed datą ślubu, dlatego bardzo ciężko określić czasowość (co do miesiąca) w planie wykonywanych czynności. Zdarza się, że planujecie ślub i wesele 2 lata wcześniej, ale bywa i tak, że jest to np. 6 miesięcy wcześniej. Potraktujcie zatem czasowość wykonywanych działań jako drogowskaz kolejności wykonywanych czynności, a wówczas bez względu na odległość czasową jaka dzieli Was do dnia ślubu i wesela, będziecie wiedzieć jakie działania są priorytetem i co powinniście wykonać w pierwszej kolejności.
Organizacja wesela- od czego zacząć? – PLAN DZIAŁANIA
2 lata – 1 rok przed datą ślubu i wesela
- Przygotowanie listy Gości z podziałem na dzieci (0-3 lata oraz 3-12 lat) oraz osoby dorosłe
- Zaplanowanie budżetu ślubu i wesela wraz z listą podwykonawców (usług z jakich chcecie skorzystać)
- Wybór orientacyjnej daty (miesiąca, roku) ślubu i wesela
- Rezerwacja sali weselnej (noclegów dla Gości)
- Rezerwacja daty (i godziny) ślubu (w Kościele, USC, plenerze)
- Rezerwacja fotografa i wideo-operatora (kamerzysty)
- Rezerwacja zespołu lub DJ
- Rezerwacja florysty – dekoratora
- Rezerwacja oprawy muzycznej ślubu
- Zamówienie zaproszeń (wraz z rezerwacją terminu na papeterię ślubną: menu, winietki, table-plan, inne).
Jak zaplanować budżet ślubu i wesela ?
Koniecznie przeczytać mój poradnik, który znajdziesz tutaj: Jak zaplanować budżet weselny?! Poradnik dla perfekcyjnej Panny Młodej!
Nie wiesz jak przygotować listę Gości?
Koniecznie przeczytać mój poradnik, który znajdziesz tutaj: …
Wybór daty ślubu i wesela
Jak wybrać datę ślubu i wesela? To dobre pytanie.
Z mojego doświadczenia jest ona zawsze wybierana w oparciu o dwa czynniki:
- Sentyment do konkretnego terminu, np. daty waszego poznania, pierwszej randki, pocałunku, daty ślubu i wesela rodziców lub przyjęć towarzyszących (rocznicy, urodzin) – jeśli planujecie wybór właśnie takiej daty, to musicie pamiętać, iż może być wam trudniej znaleźć sale weselną, która spełnia wsze warunki i jednocześnie ma wolny termin na którym Wam zależy. Oczywiście jest to możliwe, zgrać te czynniki, ale planować ślub i wesele musicie na ok. 1,5 – 2lat wcześniej.
- Dostępność wolnego terminu w lokalizacji (Sali weselnej) która spełnia Wasze oczekiwania – wówczas to wy dostosowujecie się do wolnych terminów Sali weselnej.
Każda Para wybiera ten czynniki wyboru daty, który spełnia ich oczekiwania. Dlatego myśląc o dacie ślubu i wesela, musicie się zastanowić jakie są Wasze priorytety. Bardzo często pary decydują się na organizację ślubu i wesela w tygodniu, ponieważ tylko wówczas sala jaką sobie wybrali ma dostępny termin.
Wybierając termin w tygodniu macie na pewno dużo łatwiej podczas poszukiwań pozostałych podwykonawców (oprawa muzyczna, fotograf, video-operator) – u nich dostępność terminów będzie większa, zatem na pewno szybciej (a czasami nawet taniej) uda Wam się odnaleźć idealnego podwykonawcę.
Data ślubu podyktowana jest zazwyczaj dostępnością miejsca na wesele. Warto jednak wybrać przedział czasowy, w którym chcielibyście zorganizować wesele.
Rezerwacja sali weselnej
Wybór Sali weselnej to kluczowy aspekt organizacji ślubu i wesela, a zarazem koszt, który może stanowić nawet 50 – 70 % Waszego budżetu weselnego. Z tego właśnie powodu, przygotuj się dokładnie na spotkanie z Managerem Sali weselnej. Może Ci w tym pomóc lista pytań, jakie należy zadać osobie, która reprezentuje obiekt weselny.
Jeśli chcesz skorzystać z mojej listy pytań, to znajdziesz ją tutaj:
Przed spotkaniem z Managerem Sali weselnej sprawdź:
- Opinię o Sali – możesz je znaleźć na Facebooku, google, gowork. Warto znać niedoskonałości Sali weselnej, wówczas możecie zapobiec im na Waszym przyjęciu.
Pamiętajcie jednak, że zawsze każdy obiekt może mieć jakąś złą opinię, wystawioną przez osoby „których nigdy się nie zadowoli”, byłych pracowników (którzy zostali zwolnieni i chcą zaszkodzić byłemu pracodawcy) lub zazdrosnej konkurencji.
- Dane właściciela budynku.
- Przygotuj listę pytań jakie chcesz zadać.
WAŻNE: Pamiętaj, w umowach nie zawsze są wpisywane wszystkie informacje o ofercie, obietnice i inne ustalenia, jakie najczęściej podejmuje się drogą ustną. Managerowie sal weselnych bardzo często się zmieniają, dlatego warto uzyskać odpowiedzi na wasze pytania i inne ustalenia na piśmie, np. przesłane drogą mailową przez Managera Sali (wówczas zarówno wy jak i nowy manager / lub właściciel Sali macie potwierdzenie ustaleń, nie zawartych w umowie.
Rezerwacja daty ślubu w Urzędzie Stanu Cywilnego / Kościele
Jeśli zależy Ci na konkretnej godzinie ślubu w Kościele, pamiętaj, aby dokonać rezerwacji terminu (i godziny) Ceremonii jak najwcześniej. Do rezerwacji terminu potrzebne są tylko dane narzeczonych, czyli Wasze imiona i nazwiska. W wielu Parafiach możesz dokonać rezerwacji telefonicznie, ale aby mieć 100% pewności rezerwacji terminu i godziny doradzam spotkanie w Kancelarii. Kwestie formalne możecie załatwić później.
Aby dokonać rezerwacji ślubu cywilnego (w USC lub plenerze) musicie udać się razem do USC nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą ślubu i wesela. Na takie spotkanie musicie zabrać z sobą dowody osobiste, pesel, gotówkę (do uiszczenia opłat urzędowych).
W przypadku ślubu kościelnego warto pytać o wszystko i uzyskiwać konkretne odpowiedzi.
Zasady, które obowiązują w jednej parafii, niekoniecznie muszą mieć zastosowanie również w drugiej. Bardzo dużo zależy od konkretnego księdza (np. dekoracja kościoła – w niektórych Parafiach nie ma możliwości organizacji własnej dekoracji – dekorację wykonują siostry zakonne lub zaprzyjaźniony florysta).
WAŻNE: Pamiętaj, iż koszt dekoracji w Kościele możesz podzielić pomiędzy kilka Par, które mają ślub w tym samym dniu co wy. Najlepiej na spotkaniu z Księdzem w kancelarii zabrać nr telefonów do pozostałych Par i wspólnie określi rodzaj, styl i budżet dekoracji. To element na którym możecie wszyscy zaoszczędzić.
Jakich dokumentów potrzebujesz do organizacji ślubu konkordatowego / kościelnego / w USC? Koniecznie przeczytaj: ……
Rezerwacja fotografa/kamerzysty
Wybierając fotografa lub video-operatora musicie kierować się kilkoma kryteriami wyboru:
- Budżet
- Oferta (wiele firm posiada taką sama cenę usługi, ale oferuje inna ilość przekazywanych zdjęć, wydruki fotografii lub albumy, pracuje np. 10 lub 12 h, ma sesję w dniu ślubu lub po ślubie, bywa że jeden fotograf pracuje w duecie a drugi w pojedynkę (to istotna informacja gdy przygotujecie się w różnych miejscach, a ślub odbywa się stosunkowo wcześnie – wówczas dwóch fotografów to element konieczny). Dlatego szczegółowe porównanie ofert jest bardzo istotne.
- Portfolio – nie decydujcie o wyborze fotografa kierując się jednym zdjęciem, koniecznie obejrzyjcie kilka reportaży z realizacji i zobaczcie czy wam się podobają.
- Dodatkowe koszty: dojazd, nocleg.
- Spotkanie (osobiste lub na skype) – to kluczowy aspekt. Bardzo ważna jest komunikacja, swoboda w rozmowie, otwartość – od tego będzie zależeć końcowy efekt Waszej współpracy, czyli zdjęcia lub klip.
Pytania do fotografa ślubnego / kamerzysty:
- Jakie masz doświadczenie w branży ślubnej?
- W jakiej fotografii się specjalizujesz? Jakie klipy nagrywasz?
- Czy znasz miejsca, w których odbędą się ślub i wesele?
- Czy możemy zrealizować własne pomysły na zdjęcia / klip?
- Jakiego sprzętu używasz?
- Jakie są godziny pracy w dniu ślubu?
- Ile kosztują dodatkowe godziny pracy?
- Ile wynosi zaliczka?
- Czy dojazd jest dodatkowo płatny?
- Co wlicza się w podstawową cenę reportażu ślubnego?
- Czy posiadasz licencję na rejestrowanie ceremonii w kościele?
- Czy masz w swojej ofercie sesję narzeczeńską i ile kosztuje?
- Czy masz w swojej ofercie plener wyjazdowy i ile kosztuje?
- Ile zdjęć otrzymamy w wybranym pakiecie usług?
- Czy istnieje możliwość wyboru zdjęć do obróbki?
- W jakiej formie otrzymamy zdjęcia?
- Czy jest możliwość przygotowania galerii internetowej?
- Jaki jest czas oczekiwania na zdjęcia?
- Gdzie nasze zdjęcia będą publikowane? (strona, social media itp.)
- Kiedy należy opłacić zaliczki i resztę kwoty za usługę?
- Co w przypadku wypadków losowych, które uniemożliwią Ci pracę?
Jak możecie upewnić się czy dokonałeś wyboru odpowiedniego fotografa? Odpowiedz na to pytanie znajdziecie tutaj: …
Rezerwacja oprawy muzycznej ślubu i wesela
Pierwsza decyzja, którą musicie podjąć w kwestii oprawy muzycznej wesela to: zespół weselny czy DJ? Oczywiście, tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale ja mam jedno kryterium jakim się kieruje doradzając Parze. Jeśli na ślubie i weselu macie Gości z zagranicy, lub całe przyjęcie jest międzynarodowe, wówczas doradzam DJ-a, który na przyjęciu jest w stanie puścić prawie każdy utwór, a dodatkowo jak dostanie informacje o tym iż Wasi Goście przybędą np. z Anglii, Włoch, USA, Niemiec, itd. To może się do tego przygotować i wcześniej przygotować sobie listę popularnych utworów.
Wybór zespołu to na pewno droższa opcja niż DJ, dlatego wszystko zależy od Waszego budżetu i upodobań. Oczywiście idealnym połączeniem jest zatrudnienie DJ-a i zespołu (obecnie wiele zespołów ma taką usługę w swojej ofercie), lub tez możecie zatrudnić DJ-a i skorzystać z innej firmy która zorganizuje dla Was np. 1-2 h koncert na żywo. Wielu DJ-i ma w swojej ofercie usługę dodatkowej oprawy muzycznej lub koncertu (saksofon, skrzypce elektryczne).
Jeśli już zdecydujecie się na odpowiednią usługę (Dj lub zespół) musicie pamiętać o tym aby wór podwykonawcy pasował do waszego stylu muzycznego. Są DJ-e którzy niestety nie puszczają na przyjęciach muzyki typu: Diso-Polo, a są tacy dla których ten rodzaj muzyki to priorytet, dlatego zastanówcie się jakie wy macie oczekiwania (i oczywiście wasi Goście).
Poniżej znajdziecie listę pytań, jakie należy zadać przed podjęciem decyzji o wyborze podwykonawcy muzycznego:
- Cena usługi i oferta.
- Zaliczka – rozliczenie końcowe.
- Wymagania techniczne – przyłącz do prądu.
- Czas potrzebny na montaż – demontaż.
- Jak określiliby swój styl? …
- Ile trwają sety, a ile przerwy między nimi? …
- Jakie mają zabawy w swoim repertuarze? …
- W co będą ubrani muzycy? …
- Do której godziny będą grali?
- Cena za dodatkową godzinę.
- Dodatkowe koszty – dojazd, nocleg.
- Repertuar – czy macie wpływ na rodzaj puszczanej muzyki.
- Czy możliwe są dedykacje.
- Czy nasz DJ / lub zespół prowadza całe przyjęcie (są KONFERANSJERAMI).
- Opłata ZAiKS – po czyjej stronie.
Rezerwacja florystki/dekoratorki
Aby ustalić z florystą specyfikę dekoracji i otrzymać konkretną wycenę, musicie przemyśleć kilka istotnych kwestii:
- W jakim stylu planujecie dekorację? Określenie stylu, motywu przewodniego przyjęcia.
- Czy istotny jest dla Was konkretny rodzaj kwiatów w kompozycjach?
- Jakie elementy dekoracji chcecie zlecić floryście.
- Dekoracje świetlne – czy takowe planujecie.
Najlepiej na spotkanie z florystką umówić się w Sali weselnej, tak aby na miejscu ustalić w jakim miejscu będą znajdowały się kompozycje, jak będą wyglądały, o co musi zadbać florysta, a o co sala weselna (np. obrusy, serwetki, podtalerze, sztućce).
Co należy zabrać na spotkanie z florystą:
- Zaproszenie lub projekt papeterii ślubnej (menu, winietki, table-plan) – musza pasować do dekoracji florystycznej.
- Zdjęcie sukni ślubnej – aby dobrać odpowiedni kształt i rozmiar bukietu.
- Zdjęcie stylizacji Pana Młodego – do ustalenia butonierek.
- Liczbę druhen, drużbów i kolorystykę ich ubioru – do ustalenia ilości bukietów / wianków dla druhen i butonierek dla drużbów).
- Zdjęcie auta jakim pojedziecie do ślubu – jeśli chcecie aby zostało dodatkowo udekorowane.
O jakich elementach dekoracji musisz pamiętać planując organizacje ślubu i wesela:
Dekoracje Sali weselnej:
- Centralne dekoracje stołów Gości
- Dekoracja stołu Pary Młodej
- BackDrop – czyli dekoracja za stołem pary Młodej
- Świece na stoły
- Dekoracja wejścia do Sali / dekoracja sufitu
- Dekoracje krzeseł Pary Młodej / Gości
- Obrusy
- Serwetki
- Dekoracje serwetek
- Menu, winietki, tale-plan, plan ślubu i wesela (plakat godzinowy), księga Gości
- Foto-ścianka
- Dekoracja i aranżacja strefy chill-out
Dekoracja osobista:
- Pudełko na koperty
- Pudełeczko na obrączki
- Wieszaki ozdobne na suknie ślubna, garnitur
- Bukiet Panny Młodej
- Bukiety / wianaki / korsarze dla druhen / mam
- Butonierka dla Pana Młodego
- Butonierka dla drużbów / ojców
- Kwiaty dla rodziców / światków / dziadków w ramach podziękowań
- Prezenty dla Gości
- Dekoracja auta Pary Młodej
Dekoracja miejsca Ceremonii:
- Dekoracja ołtarza – miejsca Ceremonii
- Dekoracja krzeseł Pary Młodej / świadków
- Świece
- Biały dywan
- Płatki do sypania dla Gości / konfetti
- Parasole (słonce lub deszcz) jeśli ślub jest w plenerze
- Wachlarze
- Oznaczenie miejsc dla rodziny – najbliższych (np. winietki).
Dekoracja świetlna:
- Girlandy świetlne na sufit
- Oświetlenie architektoniczne budynku z zewnątrz
- Oświetlenie wewnątrz Sali , np. parkiet, scena, sala.
Jak wybrać florystkę / florystę?
Generalnie nie ma bardzo dużych różnic cenowych w ofertach. Priorytetem dla Was powinno być portfolio firmy florystycznej oraz siedziba firmy. Jeśli wybierzecie florystkę z poza Waszego miasta / miasta w którym odbędzie się wesele, na pewno dodatkowym kosztem dla Was będzie koszt dojazdu i noclegu dla florysty i jego ekipy. Taki koszt może być znaczący, jeśli dzieli was duża odległość i jeśli zakres dekoracji jest duży. Firmy lokalne na pewno będą tańsze.
Każdy florysta do ceny końcowej dolicza sobie koszt montażu, demontażu. Zazwyczaj jest to ok. 8-15 % wartości budżetu florystycznego.
UWAGA: Bardzo ważnym aspektem jest ustalenie możliwości montażu i demontażu florystki, dekoracji, oświetlenia z sala weselną. Zdarza się, że sala organizuje przyjęcie weselne dzień przed Waszym i dzień po Waszym weselu. Wówczas macie bardzo mało czasu na montaż demontaż. Czas montażu i demontażu musicie ustalić z Waszymi podwykonawcami. Może się okazać, iż dodatkowym kosztem dla Was może być dodatkowy personel, który będzie potrzebny, aby zmieścić się w czasie.
Zamówienie zaproszeń (wraz z rezerwacją terminu na papeterię ślubną: menu, winietki, table-plan, inne).
Pamiętajcie, że zarówno zaproszenia ślubne (oraz pozostała papeteria ślubna: menu, winietki, table-plan) musza pasować do styl i kolorystyki całej uroczystości. To kluczowe, aby wybierając wzór zaproszeń określić stylistykę / kolorystykę przyjęcia.
Na co zwrócić uwagę zamawiając ślubne zaproszenia
Zdecydowaliście się już na zakup konkretnych zaproszeń ślubnych? Macie swój wymarzony i upatrzony model? Na co zwrócić uwagę, o czym pamiętać?
Przygotowanie
Nie bez znaczenia pozostaje sposób w jaki przygotujecie się do składania zamówień. Przy dobrej organizacji z pewnością nie zabraknie wam zaproszeń, które dotrą na czas w odpowiednie ręce. Zabierzcie się więc zatem w systematyczny sposób, uwzględniając kilka podstawowych spraw. Dobrze przygotowani ze spokojem podejdziecie nie tylko do zamawiania zaproszeń i ich ostatecznego wypisywania, ale i rozsyłania, czy osobistego wręczania.
Nie zapomnij!
Zanim poprosicie o przygotowanie zaproszeń musicie wziąć pod uwagę kilka istotnych elementów. A są nimi: liczba zaproszeń, jakie będą wysłane na ślub oraz liczbę zaproszeń jakie wysyłać będziecie na wesele. Uwzględnijcie też przy okazji dodatkową pulę zaproszeń, które będą niespersonalizowane, tak by w razie jakiejkolwiek pomyłki przy wypisywaniu dysponować dodatkowym, „wolnym” zaproszeniem.
Kolejne rzeczy o których należy pomyśleć to tekst zaproszenia ślubnego. O ile problemu nie będą miały pary, które zapraszają wyłącznie osoby polskojęzyczne, o tyle problem może pojawić się gdy na ślub zapraszamy obcokrajowców. Ważne więc, by zawczasu wystarać się o teksty zaproszeń w języku zapraszanych gości.
Personalizacja i rodzaj druku
Poza wspomnianymi już elementami, istotną kwestię stanowi dobranie wszystkich dodatkowych tekstów, jakie mają znaleźć się na zaproszeniu (RSVP i informacja o prezentach, transporcie, noclegach, mapa lokalizacji Sali, miejsca ślubu, noclegów).
Ważną z punktu widzenia technicznego kwestą jest wybór rodzaju druku, a także kroju czcionki. Dokonując wysyłki zaproszeń zwróćcie uwagę ponadto na sam kolor druku, by pasował on do waszego ślubnego motywu, waszych upodobań i koncepcji. W następnej kolejności pomyślcie w jaki sposób należy rozmieścić motta, cytaty, czy informacje, które znajdą swoje miejsce na waszych zaproszeniach. Jako jeden z ostatnich punktów uwzględnijcie kolorystykę kopert oraz ich rodzaj, a także dostarczcie do drukarni gotową listę nazw własnych, czy danych dotyczących ślubu, które mają znaleźć się na zaproszeniu.
Dodatkowo
Zanim zdecydujecie się na wybór konkretnej drukarni, która wykona wasze zaproszenia warto sprawdzić ofertę konkurencji. Istotne jest, by poznać wszystkie koszty, łącznie z dodatkowymi, by nie być zaskoczonym koniecznością dopłaty np. za druk, czy wysyłkę. Dopytajcie również, czy wasze zaproszenia mogą zostać wykonane w konkretnej technice.
Organizacja wesela- od czego zacząć? – PLAN DZIAŁANIA
1 rok – 9 miesięcy przed ślubem
Zamówienie dodatkowych atrakcji na wesele
Pokaz tańca, pokaz sztucznych ogni, fire-show, foto-budka, video-budka, barman, animator, słodki stół, karykaturzysta, komik, pokaz rysunku piaskiem, to tylko niektóre z propozycji atrakcji dodatkowych na wesele.
Wciąż szukasz pomysłu? Przeczytaj również: …
Nauk przedmałżeńskich – Poradnia rodzinna
Zasadniczo, na odbycie nauk przedmałżeńskich i wizytę w poradni rodzinnej macie sporo czasu.
Zaświadczenia, że taki kurs przeszliście potrzebujecie do spisania protokołu przedślubnego, a to najwcześniej możecie zrobić 3 miesiące przed ślubem.
Zaświadczenie z poradni jaki i o odbyciu nauk przedmałżeńskich jest bezterminowe.
Nauki przedmałżeńskie organizowane są w różnych miejscach z różną częstotliwością.
Zazwyczaj tuż przed sezonem (w miesiącach marzec, kwiecień) brakuje terminów ze względu na bardzo dużą ilość chętnych. Dlatego najlepiej zaplanuj to wcześniej.
Zarezerwowanie terminu u fryzjerki i makijażystki
Rezerwacja terminu u fryzjerek i wizażystek zależy od systemu rezerwacji jaki stosują.
Jedne przyjmują rezerwacje już z rocznym wyprzedzeniem, inne dopiero pół roku wcześniej, a niektóre dopiero 3 miesiące przed uroczystością.
Dlatego warto zainteresować się wcześniej i ewentualnie dopytać, kiedy możesz ostatecznie zarezerwować termin. Im szybciej tym lepiej. Masz wtedy też możliwość wyboru godziny.
Ważnym aspektem przy rezerwacji terminu jest ustalenie:
- Lokalizacji przygotowań: wiele Panien Młodych chce, aby to fryzjer i makijażystka przyjechała w miejsce przygotowań. Nie każdy fryzjer / makijażystka ma taką usługę w ofercie. To ważne, aby ustalić taką możliwość na etapie rezerwacji terminu.
- Kolejnym aspektem przy rezerwacji terminu (zwłaszcza z dojazdem do miejsca przygotować) jest określenie ilości osób, które będą korzystały z usługi makijażu i fryzury. Zazwyczaj makijażystki i fryzjerki maja w ofercie minimalną ilość osób, jaka jest dla nich opłacalna aby przyjechać do miejsca przygotowań. Jeśli jej nie zapewnisz, musisz dopłacić różnicę.
- Ustalenie ceny usług – zazwyczaj inna cenę usługi ma Panna Młoda, inna Goście. Cena zależy również o sposobu upięcia, długości włosów, czy rodzaju makijażu.
- Ustalenie przedziału godzin jakie są zarezerwowane właśnie dla Ciebie i twoich Gości.
- Ustalenie daty i godziny fryzury i makijażu próbnego.
UWAGA: Pamiętaj o rezerwacji terminu wizyty i fryzjera / barbera dla Pana Młodego.
Organizacja wesela- od czego zacząć? – PLAN DZIAŁANIA
9 – 7 miesięcy przed ślubem
Zamówienie sukni ślubnej
Bez względu na to czy zdecydujesz się na zakup gotowej sukni, czy zlecisz jej uszycie krawcowej, czy wypożyczysz, powinnaś rozpocząć poszukiwania sukni na 7-9 miesięcy przed ślubem. Odwiedź wiele salonów, przymierz wiele modeli. Zazwyczaj po pierwszej wizycie w salonie wiesz jakiego kroju sukni poszukujesz.
Przed planowana wizyta w Salonie, skontaktuj się w celu umówienia daty i godziny przymiarek – zazwyczaj każdy salon tego wymaga.
Jak przygotować się do wizyty w salonie sukien ślubny? – koniecznie przeczytaj:….
Zamówienie garnituru
Wybór garnituru zajmuje zazwyczaj mniej czasu niż poszukiwania sukni ślubnej.
Garnitur możecie zakupić gotowy (w salonach lub sklepach sieciowych). Garnitur ślubny możecie również uszyć na miarę.
UWAGA: Pamiętajcie, aby kolor koszuli Pana Młodego dobrać do koloru sukni ślubnej! Dlatego zazwyczaj w pierwszej kolejności wybieramy suknie ślubną, a jak jest już zamówiona, poszukujemy garnituru i koszuli dla Pana Młodego. Nie ma nic gorszego, niż dwa różne odcienie bieli („gryzące się nawzajem”) na waszych zdjęciach ślubnych.
Zaplanowanie urlopu w pracy
Z okazji organizacji ślubu przysługuje Ci urlop okolicznościowy (2 dni) – który nie jest uwzględniony w ilości dni urlopowych w sakli roku.
Pamiętaj jednak, aby zaplanować i zgłosić w pracy dłuższy urlop.
Zazwyczaj Pary rezerwują 2-3 tygodnie urlopu – 3 dni przed ślubem na załatwienie ostatnich formalności, 2 dni po ślubie na odpoczynek i uporządkowanie spraw w domu i Urzędach oraz 2 tygodnie na podróż poślubną.
Zorganizowanie podróży poślubnej
Bardzo ważnym aspektem w organizacji podróży poślubnej od razu po ślubie jest zmiana nazwiska i wymiana dokumentów.
Dokument ten jest ważny jeszcze przez 60 dni od wstąpienia w związek małżeński. Dlatego jeśli w podróż poślubną planujecie się wybrać tuż po przyjęciu weselnym, nie obawiajcie się, wszystko będzie zgodnie z prawem.
Organizacja wesela- od czego zacząć? – PLAN DZIAŁANIA
7 – 4 miesiące przed ślubem
Zamówienie tortu weselnego
Wygląd tortu powinien być dopasowany do stylistyki przyjęcia. Jego smak zależy tylko od Was. W tej kwestii macie pełna dowolność.
Przy zamówieniu tortu i jego serwisie na Sali należy brać pod uwagę:
- Jego wielkość – jeśli chcecie tort np. 3-4 piętrowy, a macie mała ilość Gości na weselu, to możecie dwie ostatnie warstwy zamówić „sztuczne”.
- Sposób podania tortu – paterę. Ustalcie to z salą weselną i cukiernią. Zazwyczaj paterę powinna dostarczyć Cukiernia, ale często bywa tak że takiej nie mają. Wówczas należy ją wypożyczyć.
- Kolejnym kluczowym elementem podania tortu jest miejsce na którym on będzie stał. Bardzo często sale weselne wjeżdżają z tortem na wózku kelnerskim wraz z tysiącem talerzyków i widelczyków, co jest mało estetyczne. Aby Wasze zdjęcia i klip z krojenia tortu był piękny, zadbajcie o podanie go na stoliku, np. z pięknym obrusem i dekoracja kwiatową, oraz bez sterty talerzy. Na Sali w gronie Gości powinniście rozkroić tort, częstując się nawzajem, a następnie kelnerzy powinni zabrać tort na kuchnię, aby przygotować jego serwis dla Gości. W tym czasie zespół / DJ może zaprosić Gości do stołów i poinformować, iż tam właśnie zostanie podany dla nich tort. Gwarantuje Wam, iż wówczas zdjęcia tortu i wasze będą piękne.
- Ustawienie tortu i Pary Młodej na Sali weselnej– zazwyczaj każda Para wraz z tortem stoi tyłem do DJ-a / zespoły, a tłem do zdjęć jest sprzęt nagłośnieniowy, instrumenty i głowy muzyków. Zaplanujcie ustawienie tortu i Wasze przodem do zespołu, tak aby dookoła stali Goście. Wówczas wasze tło będzie piękne!
- Jeśli chcecie, aby tort był zaserwowany w ogrodzie, możecie pomyśleć o racach, zimnych ogniach, jako dodatkowa atrakcja dla Gości i do zdjęć!
Zamówienie obrączek
Zakup obrączek ślubnych może na początku wydawać się banalną sprawą, okazuje się jednak, że kiedy nadchodzi już moment wyboru nie jesteśmy go pewni i odkładamy decyzję w czasie.
To jakie obrączki wybierzecie ma ogromne znaczenie, ponieważ mają być na Waszym palcu do końca życia. Dlatego istotne jest to, aby wybrać piękny a zarazem wygodny model – w przeciwnym razie Wasze obrączki wylądują w szufladzie.
O czym musicie pamiętać wybierając obroczki ślubne:
- Zakup nie na ostatnia chwilę
- Research rynku
- Personalizacja obrączek
- Rozmiar obrączek
- Materiał (złoto – białe lub żółte, stop, srebro, tytan, drewno)
- Dopasowanie obrączki do pierścionka zaręczynowego
- Cena i gwarancja.
UWAGA: Jeśli zamawiasz obrączki u złotnika, to możesz dostarczyć mu złoto lub biżuterie nieużywaną z której wykona on obrączki po jej przetopieniu.
Zakup dodatków do stylizacji Panny Młodej i Pana Młodego
Jeżeli suknia ślubna i garnitur już wybrany to najwyższy czas na zakup dodatków do Waszych stylizacji.
O czym musisz pamiętać:
Dodatki dla Panny Młodej:
- Welon
- Ozdoby do włosów (np. opaska, diadem, tiara, grzebyk, fascynator)
- Biżuteria (kolczyki, naszyjniki, bransoletki)
- Buty (najlepiej dwie Pary –nie zapomnij o wygodnym obuwiu do przebrania w nocy – pamiętaj jednak aby o tym fakcie poinformować przy odbiorze sukni, wówczas możecie dopasować długość sukni do obu par butów lub przyszyć zatrzaski do skrócenia sukni),
- Okrycie wierzchnie (np. etola, sweter, żakiet)
- Bielizna
- Pończochy
- Perfumy
- Piżamkę i szlafrok na przygotowania i noc poślubną
- Szlafroczki dla druhen
Dodatki dla Pana Młodego:
- Buty
- Pasek
- Koszule (najlepiej 2 pary)
- Spinki
- Zegarek
- Muchę lub krawat
- Muchy i krawaty dla drużbów
Stworzenie strony ślubnej
Własna strona ślubna to okazja, aby przedstawić gościom siebie trochę bliżej. Opisać historię Waszej znajomości, od jej początku do zaręczyn.
Z pewnością zainteresujecie swoją opowieścią swoją rodzinę i znajomych.
Na swojej stronie ślubnej możecie dodawać zakładki, w których opiszecie siebie, dodacie zdjęcia. A może na weselu zrobicie quiz ze znajomości Waszego związku?
Dodatkowo, za jej pomocą, goście mogą potwierdzić swoją obecność na weselu.
Po ślubie taka strona staje się też Waszą galerią i pamiątką, do której dostęp macie Wy i Wasi Goście.
Rozdanie lub wysłanie zaproszeń ślubnych
Możecie zaplanować rozdawanie zaproszeń na czas rodzinnego spotkania lub świąt, jeśli jest to możliwe oczywiście. Wiele Par wykorzystuje ten moment, który pozwala zaoszczędzić sporo czasu. Pamiętajcie jednak, że dobrze widziana i najbardziej elegancka jest wizyta narzeczonych u zapraszanych Gości.
Zapraszając gości drogą pocztową, weźcie pod uwagę czas na dostarczenie przesyłki, szczególnie za granicą. Najlepiej wybrać opcję za potwierdzeniem odbioru, aby mieć pewność, że list dotarł. Warto zawsze jest dodatkowo zadzwonić, upewnić się, że zaproszenie dotarło.
Wynajem transportu dla Pary Młodej
I tu pojawia się perspektywa dla Pana Młodego. To ten czas, kiedy Panowie mogą spełnić swoje marzenia, czyli wynająć auto o jakim marzą i dodatkowo jeszcze je poprowadzić.
Panny Młode muszą pamiętać tylko o tym, aby auto stylistycznie pasowało do stylu i kolorystki przyjęcia weselnego. Dlatego warto uczestniczyć w spełnianiu marzeń swojego wybranka.
Organizacja wesela- od czego zacząć? – PLAN DZIAŁANIA
4 – 3 miesiące przed ślubem
Dopełnienie formalności w Kościele i USC
Formalności w Kościele musicie dopełnić najpóźniej 3 miesiące przed ślubem, wówczas powinniście być już po wizycie w Urzędzie Stanu Cywilnego.
Zarezerwowanie transportu dla Gości
Jeśli organizujecie ślub i wesele w różnych miejscach, musicie zaplanować transport z Kościoła / USC do sali weselnej, oraz nocny transport dla Gości do ich domów / Hotelu.
Jak tylko wszyscy Goście potwierdzą przybycie na wesele, ustali ilość osób jakie będą potrzebowały transportu.
Po Mszy Św. najlepiej zarezerwować dla Gości autokar, natomiast w nocy mniejsze busy.
Ja zazwyczaj planuje transporty nocne od godziny 0:30 lub 1:00 w nocy, co 1,5 h do godziny 5:00 rano.
Informacje na temat godzin odjazdu busów nocnych należy umieścić w menu, jakie drukujecie na stoły, aby każdy z Gości przeglądając menu obiadowe zapoznał się już z godzinami transferów.
PAMIĘTAJ: Jeśli tylko twój budżet na to pozwoli, zaplanuj bardzo oryginalny środek transportu dla Gości, który będzie zarazem jedna z atrakcji wesela. Jaki środek transportu dla Gości uważam za oryginalny?! Zabytkowy autobus, tramwaj, bryczki, łódź, rowery!
KURS – Nauka pierwszego tańca
Jednym z trudniejszych momentów dla Par w przebiegu przyjęcia weselnego (poza podziękowaniami dla rodziców) jest pierwszy taniec. Stres jaki wzbudza u Par Młodych pomyłka kroków i występ przed setką Gości, bardzo często paraliżuje Parę Młodą.
Dlatego każdej Parze, która na co dzień nie tańczy z sobą lub nie tańczy w ogóle, doradzam zakupienie kilku lekcji tańca u profesjonalisty.
Specjalnie dla Was ułożona choreografia (nawet bardzo prosta) doda Wam pewności siebie, na zdjęciach i nagraniu Wasz występ będzie pięknym wspomnieniem i pamiątką.
Organizacja wesela- od czego zacząć? – PLAN DZIAŁANIA
od 3 miesiący do 2 tygodni przed ślubem
Zebranie potwierdzeń przybycia
Pamiętajcie, iż potwierdzenia przybycia Gości na wesele są potrzebne do:
- Potwierdzenia liczby osób na Sali weselnej (zazwyczaj musicie to potwierdzić na 2 tyg. Przed weselem)
- Potwierdzenia wielkości tortu i ilości słodyczy na słodki stole
- Rezerwacji noclegów i transportu dla Gości
- Wydruku menu i winietek
- Przygotowania table – planu.
Dlatego najlepiej zebrać potwierdzenia przybycia od Gości najpóźniej na 2 miesiące przed dniem ślubu i wesela. Wówczas będziecie mieć wystarczająca ilość czasu na załatwienie powyższej wymienionych rzeczy.
Stworzenie TABLE – PLANU
Rozsadzanie Gości przy stole jest bardzo trudną sztuką.
Przy planowaniu usadzenia Gości musicie wziąć pod uwagę:
- Schemat rozmieszczenia stołów na Sali – zazwyczaj przesyła go Manager z Sali weselnej.
- Maksymalna liczbę Gości przy stole.
- Rodzaje stolików na Sali – okrągłe, prostokątne, mieszane.
- Sugestie rodziców – to oni najlepiej znają waszą rodzinę i wiedzą kto się z kim lubi, a kto nie.
- Odległość stołów od parkietu i zespołu (osoby starsze najlepiej usadzić jak najdalej głośników i parkietu), a z kolei blisko bufetów i toalet.
- Palaczy sadzamy zawsze jak najbliżej ogrodu.
- Jak duży będzie Wasz stół, stół Pary Młodej – ja doradzam, aby para Młoda siedziała sama przy stole, ponieważ w trakcie przyjęcia (poza spożywaniem posiłków) praktycznie nie siedzicie przy swoim stole, tylko towarzyszycie swoim Gościom. Jeśli zdecydujecie się siedzieć np. ze świadkami, to musicie sobie zdawać sprawę z tego, że bardzo często będziecie zostawiać ich samych przy stole.
- Rodzice, rodzeństwo i najbliżsi powinni siedzieć przy stołach blisko Was.
Więcej informacji na temat ustawienia Gości przy stole znajdziecie tutaj: ….
Wydruk papeterii ślubnej – menu, winietki, table – plan
Najlepiej 2 miesiące przed ślubem zlecić wydruk:
- Winietki
- Numerów stołów
- Table – planu
- Planu ślubu i wesela
- Menu
- Księgo Gości
- Zawieszek na alkohol
Przygotowanie podziękowań dla Gości
Podziękowania dla gości weselnych to najczęściej drobne upominki.
Dawniej każda Para wręczała swoim Gościom paczkę z ciastem lub butelkę alkoholu (wódki).
Teraz coraz częściej Pary Młode szukają oryginalnych pomysłów.
Jeśli szukacie inspiracji na prezenty dla Gości to koniecznie przeczytajcie mój kolejny wpis na blogu: ….
Przygotowanie podziękowań dla rodziców/świadków
Podziękowania dla rodziców na weselu powinny być wyjątkowe i okazywać w piękny sposób Wasze uczucie do nich. Test podziękowania dla Rodziców powinien być wzruszający i wyrażać wszystko, co czujecie. Dlatego bardzo ważne jest to, aby się dokładnie przygotować i przemyśleć tekst przemowy.
Oczywiście prezent jest również istotny. Ważne, aby był oryginalny.
Jeśli nie macie pomysłu na oryginalny prezent dla rodziców, koniecznie przeczytajcie kolejny wpis na blogu: …..
Zakup alkoholu
Alkohol na weselu to jeden z ważniejszych czynników.
Oczywiście wiem, że są wesela udane, na których nie spożywa się alkoholu (sama takie organizowałam) ale jednak poza jedzeniem i muzyką, alkohol jest ważnym czynnikiem.
Każda Para chce trafić w gust swoich Gości, dlatego coraz częściej na przyjęciach poza tradycyjną wódką serwuje się też: wino, piwo, drinki.
Modną atrakcją stały się Prosseco Vany, stoły z regionalnymi trunkami oraz whisky bary.
Zorganizowanie wieczoru panieńskiego oraz wieczoru kawalerskiego
Zazwyczaj wieczór panieński lub wieczór kawalerski, organizują świadkowie.
Jeśli jednak organizacja wieczoru panieńskiego i kawalerskiego należy do Was to musicie zadbać o:
- Ustalenie listy uczestników wieczoru
- Wybranie daty
- Wybranie lokalizacji
- Zamówienie alkoholu, cateringu, atrakcji.
Jeśli szukacie pomysłu na organizację wieczoru panieńskiego lub kawalerskiego, koniecznie przeczytajcie ten artykuł: …..
Ostatnie przymiarki sukni
Zazwyczaj na 1 miesiąc przed ślubem salony umawiają ostatnie przymiarki.
Musisz pamiętać, aby na takiej przymiarce mieć:
- Docelowe buty (najlepiej obie Pary)
- Docelową bieliznę
- Możesz zabrać również welon, biżuterię, tak aby zobaczyć efekt finalny.
Możesz wykonać zdjęcie swojej stylizacji, aby przesłać je florystce, fryzjerce i makijażystce.
Play – lista dla DJ / zespołu
Musicie pamiętać o dostarczeniu listy utworów dla DJ-a / zespołu.
Powinna to być lista utworów jakie chcecie aby zostały wykonane / puszczone na waszym weselu, lista utworów jakich kategorycznie nie chcecie na weselu, oraz utwory wybrane do kluczowych momentów w planie przyjęcia, tj:
- Utwór na wejście pary na salę weselną
- pierwszy taniec (tu najlepiej przesłać link do konkretnego wykonania – wówczas macie 100 % pewność że tempo i rytm będzie taki, jaki został przez Was wyćwiczony na próbach tańca).
- utwór do krojenia tortu weselnego
- utwór na podziękowania dla rodziców / świadków / dziadków
- utwór i zabawy oczepinowe.
Przygotowanie harmonogramu dnia ślubu i wesela oraz przesłanie go do wszystkich podwykonawców i sali weselnej
W harmonogramie ślubu i wesela powinny się znaleźć wszystkie zadania, wydarzenia i czynności, które będą dla Was istotne. Taki plan uchroni przed zapomnieniem o ważnych kwestiach i wprowadzi pewien porządek dla przebiegu przygotowań i wesela. Przyda się także z pewnością Waszym podwykonawcom, aby ci mogli lepiej zaplanować swoją pracę.
Koniecznie przeczytaj – Jak przygotować harmonogram ślubu i wesela: ….
Organizacja wesela- od czego zacząć? – PLAN DZIAŁANIA
1 tydzień przed weselem
Omówienie planu wesela z rodziną
Jeśli nie korzystacie z usług Wedding Plannera (Konsultanta Ślubnego), który będzie czuwał nas cała organizacją i koordynacja dnia ślubu i wesela, to musicie zaplanować podział obowiązków pomiędzy rodziców, świadków, znajomych.
Para Młoda powinna zabawiać Gościć, powinniście być Gośćmi na swoim weselu, zatem musicie mieść wsparcie.
Warto omówić harmonogram ślubu i wesela z rodzicami, przyjaciółmi, aby oni dopilnowali poszczególnych aspektów organizacyjnych przyjęcia.
Jeśli obawiacie się, że wspólna odpowiedzialność może się rozmyć, zachęcam Was do skorzystania z usług Wedding Plannera (Konsultanta Ślubnego) oraz wykupienie usługi Koordynacji dnia ślubu i wesela.
Konsultant Ślubny przygotuje dla Was harmonogram (plan) ślubu i wesela, skontaktuje się z podwykonawcami przed ślubem aby ustalić szczegóły i zadba o komfort Wasz, rodziców, świadków i wszystkich Gości.
Koszt takiej usługi waha się w granicach od 2 000 do 3 000 zł.
Rozliczenia z podwykonawcami
Najlepiej na etapie organizacji ślubu i wesela zapisywać sobie informacje o rozliczeniach z podwykonawcami w exelu. Wówczas na bieżąco będziecie mieć wgląd w plan finansowy przyjęcia. Exel pozwoli Wam kontrolować zaliczki, terminy końcowych rozliczeń i ich terminowość. Możecie też ustawić sobie przypominajki w Outlook-u.
Koszyczek ratunkowy do toalet
Koszyczek ratunkowy, czyli tzw. emergency basket, jest to jeden z tych genialnych pomysłów, które przyszły do nas zza oceanu i, mam nadzieję, zostaną u nas na stałe. Jak się można domyślić, jest to taki punkt pierwszej potrzeby.
Koszyczek ratunkowy stawia się w łazienkach (damskiej i męskiej). Koniecznie obejrzyjcie wcześniej te łazienki, żeby zobaczyć, w jakim stylu są urządzone, gdzie można postawić taki koszyczek i ile macie na niego miejsca.
Co powinno się znaleźć w takim koszyczku? Koniecznie przeczytajcie kolejny artykuł: …..
Organizacja wesela- od czego zacząć? – PLAN DZIAŁANIA
1 dzień przed weselem
Pakowanie
Zbliża się Wasz wymarzony dzień, dlatego aby czuć się komfortowo i nie zapomnieć o niczym, właśnie dzień przed weselem przygotuj wszystkie rzeczy które musisz zabrać z sobą.
Jeśli nie chcesz o niczym zapomnieć, zobacz mój artykuł z listą wymienionych przedmiotów: ….
Odpoczynek
Odpoczynek przed dniem ślubu i wesela to priorytet. Zrelaksuj się! Idź na masaż, napij się wina, obejrzyj swój ulubiony film, wyśpij się!
Zadbaj o siebie, aby wyglądać pięknie w dniu swojego ślubu i wesela!
Życzę Wam powodzenia i mam nadzieję, że mój artykuł pomoże Wam zaplanować Wasz wymarzony dzień bez nerwów i stresu.
Mam również nadzieję, że dzień waszego ślubu i wesela będzie niezapomniany nie tylko dla Was, ale również dla wszystkich Gości.
Katarzyna Michalska – Konsultant Ślubny Kraków
Zdjęcie profilowe: D & A Wedding Photographers
Zdjęcia użyte w artykule: Pinterest
Click here to add your own text
Click here to add your own text