Jak zorganizowac idealny ślub w plenerze?
Wszystkie przyszłe Pary Młode przed ślubem i weselem zastanawia się nad tym, jak zorganizować swój wymarzony dzień, tak aby był niezapomniany dla wszystkich Gości.
Z tego powodu coraz więcej Par decyduje się na ślub w plenerze.
W Polsce znacznie łatwiej zorganizować ślub cywilny w plenerze niż ślub kościelny.
Dlaczego tak jest oraz na jakie formalności i koszty musicie być przygotowani?
Ślub cywilny w plenerze – koszty i formalności
Od marca 2015 r. w Polsce Pary mogą zorganizować ślub cywilny w plenerze bez problemów. Wcześniej było to dozwolone tylko w wyjątkowych sytuacjach (np. w przypadku choroby jednego z przyszłych małżonków, która wykluczała dotarcie do USC, niepełnosprawności lub sytuacji życiowej w której przybycie do USC było niemożliwe).
Dzisiaj ślub cywilny można zorganizować w środku lasu, na polanie, nad Morzem lub w górach.
Miejsce w którym ma odbyć się uroczystość, musi jednak odpowiadać randze wydarzenia i być bezpieczne dla wszystkich uczestników. Urzędnik może zweryfikować wybrane przez przyszłą Parę Młodą miejsce i zgłosić do niego uwagi. Jeżeli pracownik Urzędu Stanu Cywilnego uzna, że lokalizacja nie spełnia wymagań prawnych, ma prawo odmówić poprowadzenia ceremonii. Od takiej decyzji można się odwołać w ciągu 14 dni (więcej informacji na ten temat znajdziecie na stronie GOV).
Jeśli zdecydujecie się na zawarcie ślubu cywilego w plenerze, musicie zgłosić się do Urzędu Stanu Cywilnego terytorialnie odpowiadającemu miejscu uroczystości. Właściwy punkt wyszukać można na stronie Ministerstwa Cyfryzacji po adresie wybranej na ceremonię lokalizacji.
Jak przygotować się do wizyty w USC?
Udajcie się do dowolnego USC.
Przed wizytą w USC przygotujcie:
- wasze dokumenty tożsamości (dowody osobiste lub paszporty) do okazania,
- dowód opłaty skarbowej – możecie zapłacić w kasie urzędu albo przelewem na konto urzędu. Opłata wynosi 84 zł.
- jeśli jest potrzebne – zezwolenie sądu na zawarcie małżeństwa,
- jeśli nie masz polskich aktów stanu cywilnego (a jesteś obywatelem Polski), przygotuj:
- zagraniczny odpowiednik aktu urodzenia,
- a jeśli byłeś wcześniej w związku małżeńskim, przygotuj zagraniczny odpowiednik aktu małżeństwa wraz z dokumentem, który potwierdzi ustanie albo unieważnienie małżeństwa albo dokumentem, który potwierdzi nieistnienie małżeństwa.
Jeśli jedno z narzeczonych jest cudzoziemcem:
- ta osoba musi złożyć dokument, który potwierdzi, że może zawrzeć związek małżeński według prawa, które obowiązuje w kraju, z którego pochodzi (dokument stwierdzający, że zgodnie z właściwym prawem ta osoba może wziąć ślub). Jeśli uzyskanie takiego dokumentu jest wyjątkowo trudne, czyli istnieją trudne do przezwyciężenia przeszkody (na przykład: w kraju pochodzenia jest wojna), sąd może zwolnić z obowiązku złożenia takiego dokumentu. Wówczas sąd ustali, czy ta osoba może wziąć ślub. W takiej sytuacji musicie mieć ze sobą orzeczenie sądu w tej sprawie. Osoba, która jest cudzoziemcem musi złożyć wniosek do sądu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania,
- jeśli na podstawie złożonych dokumentów kierownik USC nie będzie mógł ustalić danych, które musi wpisać do aktu małżeństwa (ustalenie danych osoby i jej stanu cywilnego), może zwrócić się do tej osoby (cudzoziemca) aby przedłożyła:
- odpis aktu urodzenia,
- a jeśli osoba ta była wcześniej w związku małżeńskim:
- odpis aktu małżeństwa z informacją o tym, że osoba nie jest już w tym związku małżeńskim (to jest z adnotacją o ustaniu, unieważnieniu albo nieistnieniu małżeństwa)
lub - odpis aktu małżeństwa z dokumentem, który potwierdzi ustanie lub unieważnienie małżeństwa albo dokumentem, który potwierdzi nieistnienie małżeństwa,
- odpis aktu małżeństwa z informacją o tym, że osoba nie jest już w tym związku małżeńskim (to jest z adnotacją o ustaniu, unieważnieniu albo nieistnieniu małżeństwa)
- wszystkie dokumenty sporządzone w obcym języku, musicie urzędowo przetłumaczyć. Takie tłumaczenie może zostać przygotowane przez tłumacza przysięgłego lub polskiego konsula,
- jeśli chociaż jedno z Was nie potrafi porozumieć się z kierownikiem USC, na przykład nie mówi po polsku – musicie zapewnić tłumacza lub biegłego.
Jeśli nie jesteście pewni, jakie dokumenty macie złożyć – zapytajcie o to kierownika USC. Oceni waszą sytuację i powie, co macie zrobić.
W czasie wizyty w USC:
- złóżcie tak zwane zapewnienie o tym, że nie wiecie o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa. Zapewnienie przygotuje urzędnik podczas wizyty i da wam do podpisu,
- złóżcie oświadczenie o waszym przyszłym nazwisku oraz nazwisku waszych przyszłych dzieci. Po ślubie możecie:
- zachować swoje dotychczasowe nazwiska,
- do swojego nazwiska dodać nazwisko współmałżonka. To nazwisko może mieć tylko dwa człony (nazwisko dwuczłonowe) na przykład Nowak-Kowalska,
- zdecydować się na jedno z waszych nazwisk, które będzie waszym wspólnym nazwiskiem.
Jeśli nie złożycie oświadczenia o przyszłym nazwisku – zachowacie swoje dotychczasowe nazwiska.
Jeśli po ślubie będziecie nosić różne nazwiska – musicie zdecydować, jakie nazwisko będą nosiły wasze przyszłe dzieci. Możecie wskazać, że dziecko będzie nosiło nazwisko jednego z was albo nazwisko, które powstanie z połączenia waszych nazwisk (nazwisko matki i dodane do niego nazwisko ojca).
Jeśli nie złożycie zgodnych oświadczeń w sprawie nazwiska dzieci – będą nosiły nazwisko dwuczłonowe, które powstanie z połączenia waszych nazwisk (nazwisko matki i dodane do niego nazwisko ojca).
Kierownik USC da wam zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa. Przekażcie zaświadczenie duchownemu, który udzieli wam ślubu. Duchowny poinformuje was, jeśli musicie spełnić dodatkowe warunki niezbędne do zawarcia małżeństwa.
W umówionym terminie duchowny udzieli wam ślubu.
Udajcie się do USC nie wcześniej niż 6 miesięcy przed planowaną datą ślubu (zaświadczenie jest ważne 6 miesięcy). Aby uniknąć niespodzianek, nie zostawiajcie wizyty w urzędzie na ostatnią chwilę.
Ślub w plenerze – o czym pamiętać?
Aby wasz wymarzony ślub w plenerze był idealny, musicie pamiętać o przygotowaniu:
- miejsce dla urzędnika/księdza (dopytajcie o oczekiwania urzędnika co do miejsca Ceremonii – zdarza się, iż urzędnik wymaga zadaszenia miejsca w którym udziela ślubu)
- stolik do podpisania aktu małżeństwa,
- wy jako Para Młoda możecie ślubować sobie na stojąco, lub też w trakcie całej Ceremonii możecie przez chwile siedzieć, dlatego o tym czy potrzebujecie krzeseł musicie zdecydować sami (ja doradzam jednak aby Para nie miała krzeseł – uroczystość ślubu w plenerze jest tak krótka, iż lepiej stać, ponieważ wówczas fotograf / video operator ma dużo pięknych ujęć, a wy możecie stać trzymając się za ręce, patrząc sobie w oczy (wówczas wasze zdjęcia będę pełne uczyć i miłości)
- krzesła dla gości,
- personalizacja krzeseł – ważne aby dla rodziny, najbliższych zarezerwować krzesła w pierwszych rzędach dlatego pamietaj o przygotowaniu winietek na krzesła, aby innym Gościom zasygnalizować, iż te miejsca są zajęte)
- nagłośnienie (to kluczowy element Ceremonii – zdarza się, iż Goście nie słyszą przebiegu Ceremonii i Waszej przysięgi, dlatego nagłośnienie jest tak kluczowe (WAŻNE: pamiętajcie jednak o zrobieniu próby dźwięku przed Uroczystością),
- parasole (są bardzo potrzebne – nawet wówczas gdy świeci słońce) – najlepiej koloru białego,
- confetti, płatki kwiatów do sypania (ten piękny moment kiedy jest już po Ceremonii, a wy odchodzicie spod ołtarza … musi zostać pięknie uwieczniony na zdjęciach, zatem pamiętaj aby zadbać również o ta chwile przygotowując confetti lub rożki z płatkami kwiatów tuż obok krzeseł Gości.
Ślub w plenerze – plan B
Bardzo ważnym elementem organizacji ślubu w plenerze jest PLAN B. Musicie pamiętać, iż jest jedna rzecz której nie możecie przewidzieć, POGODA.
Dlatego każda Para która organizuje ślub w plenerze musi stworzyć alternatywne miejsce Ceremonii. Może to być sala weselna, w której w przypadku złej pogody możecie zorganizować Ceremonie. Możecie pomyśleć o wynajmie zadaszenia (namiotu). Kolejnym rozwiązaniem jest ślub w deszczu (oczywiście jeśli to jest mżawka), wówczas wystarczy zakupić odpowiednią ilość parasoli dla Gości (WAŻNE: ABY USTALIĆ Z URZĘDNIKIEM TAKĄ MOŻLIWOŚĆ). Uwierzcie, ślub w deszczu jest również piękny jak ten organizowany w trakcie pięknej pogody. Osobiście uważam, że śluby w deszczu są wyjątkowe z dwóch powodów:
- Goście na pewno na długo zapamiętają taką Uroczystość!
- Takich ślubów jest mało, zatem Para która odważy się na organizację Ceremonii w plenerze pomimo złej pogody, na pewno będzie miała się czym pochwalić w socjal media.
Bardzo często bywa również tak, że w godzinie na która planowana jest Ceremonia, są przewidywane odpady deszczu przejściowe. Jeśli tak jest, zawsze możecie przesunąć godzinę zaślubin o np. 30 min później / lub godzinę później. Takie działanie jest jednak możliwe tylko wówczas jeśli ustalicie to z Urzędnikiem (nawet w dniu ślubu). Ale musicie pamiętać o jednym, Wasza Ceremonia musi być ostatnią w grafiku urzędnika.Oczywiście nie każdy urzędnik jest tak wyrozumiały (mi zdarzyli się tylko dwaj otwarci i chętni do pomocy Kierownicy USC), ale zawsze warto zapytać i ustalić taką ewentualność wcześniej. W czasie oczekiwania na Ceremonię, możecie zorganizować dla Gości cocktail party z przekąskami i winem musującym lub z samym winem. Goście na pewno cierpliwe poczekają i wykorzystają ten moment na rozmowy.
Ślub cywilny w plenerze – dekoracje
Rodzaj dekoracji ślubu w plenerze zależy tylko od Was i Waszej florystki. To Wasz wymarzony dzień, zatem o rodzaju dekoracji decyduje tylko wasz budżet. Warto skonsultować miejsce Ceremonii z florystką i fotografem (jeśli nie korzystacie z usług Wedding Plannera), który doradzi Wam jak zaplanować Ceremonię, w którym miejscu przygotować ołtarza, oraz jaki sposób dekoracji wybrać, aby zmieścić się w zaplanowany budżecie.
Musicie pamiętać, aby dekoracja miejsca ślubu w plenerze była spójna z ogólną koncepcją dekoracji wesela i waszym wyglądem (suknią ślubną, garniturem). zdarza się, że nie informujemy florystki o kolorach naszych ubrań, a w konsekwencji różne odcienie bieli gryza się z sobą.
Jeśli panujecie Ceremonię ślubną późnym wieczorem, pamiętajcie o oświetleniu, które jest podstawą dekoracji o zmierzchu.
Elementem dekoracji mogą być również parasole, wachlarze, meble a nawet odpowiednie ustawienie krzeseł dla Gości.
Zobacz również: Ślub i wesele w plenerze
Zdjęcie główne. Pieczko-Pietras
Pozostałe zdjęcia. Pinterest